وکالت در دادگستری
نوشته شده توسط : iran find

شرایط قانونی برای وکالت در دادگستری

به طور کلی برای وکالت در محاکم دادگستری دو دسته شرایط لازم است. نخستین گروه شرایط مورد نیاز برای دریافت پروانه وکالت و گروه دیگر، دربردارنده شرایط مورد نیاز برای وکالت در محاکم دادگستری در مورد وکلایی است که پروانه وکالت دارند.

برای شرکت در آزمون وکالت و دریافت پروانه وکالت، متقای می بایست حداقل ۲۴ سال و حداکثر ۴۵ سال سن داشته باشد. در مورد آقایان متقاضی شرکت در آزمون وکالت ایشان می بایست دارای کارت پایان خدمت وظیفه عمومی و یا کارت معافیت از خدمت باشند. برخی از شرایط عمومی مورد نیاز برای شرکت در آزمون وکالت از قرار زیر است:

  • التزام به مبانی اسلام و ولایت فقیه
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری
  • داشتن دانشنامه مقطع کارشناسی در رشته حقوق یا مدرک معادل آن (از قبیل مدرک سطح ۴ حوزه و …)
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان

پس از دریافت پروانه وکالت پایه یک، وکلای دادگستری می توانند در محاکم گوناگون دادگستری از قبیل دادسرا، دادگاه، شورای حل اختلاف و … شرکت نمایند. البته باید در نظر داشت که حضور وکلای دادگستری در محاکم دادگستری به صورت مطلق نیست. در مورد برخی از جرایم خاص، در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم تنها می تواند از میان وکلای منتخب رئیس قوه قضاییه وکیل خویش را انتخاب نماید.

بررسی برخی از مهمترین وظایف و اختیارات وکیل دادگستری در تهران

وکلای دادگستری که دارای پروانه وکالت هستند، می توانند در زمینه وسیعی از امور حقوقی به نمایندگی از موکلین خویش اقدام نمایند. علاوه بر این به واسطه داشتن دانش و مهارت حقوقی، یک وکیل خوب در تهران می تواند خدمات مشاوره ای از قبیل مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری ارائه نمایند.

اختیارات و وظایفی که وکیل دادگستری در برابر موکل خویش به انجام آن متعهد می گردد، به موجب وکالت نامه تعیین می شود. معمولاً وکالت نامه هایی که مطابق با قانون ایران تنظیم می گردد در بردارنده موارد زیر است.

(پذیرش در آزمون وکالت مستلزم داشتن دانشنامه لیسانس در رشته حقوق است.)

وکالت در دعاوی

یکی از اصلی ترین وظایف وکیل دادگستری در تهران که به موجب وکالت نامه ممکن است به وی واگذار گردد، وکالت در دعاوی است. مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، طرفین دعاوی حقوقی می توانند یکی از وکلای دادگستری را به نمایندگی از خود برای شرکت در دعاوی به دادگاه معرفی نمایند.

نحوه وکالت در دعاوی با توجه به این که وکیل دادگستری وکالت کدام یک از طرفین دعوا را به عهده گرفته باشد متفاوت است. در صورتی که وکیل دادگستری وکالت خواهان را پذیرفته باشد، می بایست به نمایندگی از دادخواست حقوقی تنظیم کرده و به مرجع حقوقی صالح تقدیم نمایند. در این صورت وکیل می بایست در محضر دادگاه ثابت نماید که خوانده حقوق موکل او را پایمال کرده است.

در صورتی که وکیل دادگستری وکالت خوانده را به عهده گرفته باشد، می بایست در دادگاه حضور پیدا کرده و از خوانده در برابر اتهامات وارد شده دفاع نماید. همچنین وکیل خوانده می بایست لوایح دفاعیه را به نمایندگی از موکل خویش تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم نمایند.

یکی از وظایف مشترکی که ممکن است وکلای دادگستری به موجب وکالت نامه به عهده بگیرند، اعتراض به رای می باشد. در صورتی که حق اعتراض به آراء در وکالت نامه به وکیل دادگستری واگذار شده باشد، در این صورت وکیل مکلف است ظرف مهلت قانونی مشخص شده نسبت به آرای صادر شده از محاکم دادگستری اعتراض نماید.

برای این کار وکیل دادگستری تهران می بایست درخواست تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی را به دادگاه تجدید نظر استان، شعب دیوان عالی کشور و یا دادگاه صادر کننده رای تقدیم نماید.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: